-
Czy kosztorys inwestorski załączony do biznes planu dotyczący prac remontowych i budowlanych w lokalu przeznaczonym na działalność oraz wykonanie robót remontowych zgodne z przedstawionym kosztorysem po podpisaniu umowy o dotację mogą wykonać dwie różne firmy remontowo-budowlane? Czy też sporządzający kosztorys inwestorski dołączony do biznes planu musi być jednocześnie wykonawcą tych robót po podpisaniu umowy o dotację?
Pokaż odpowiedź
Sporządzający kosztorys inwestorski nie musi być jednocześnie wykonawcą tych robót.
-
Zamierzam otworzyć biuro rachunkowe, czy materiały biurowe tj. np. papier, tusz do drukarki, kalkulator, zszywacz, dziurkacz, segregatory, skoroszyty, długopisy itp mogę sfinansować z dotacji i zaliczyć do wyposażenia, w biznes planie w bilansie ująć jako Rzeczowe aktywa trwałe (środki trwałe o niskiej wartości), czy należy materiały te sfinansować z przyznanego podstawowego wsparcia pomostowego?
Pokaż odpowiedź
Materiały biurowe nie mogą być sfinansowane ze środków dotacji inwestycyjnej, mogą zaś być sfinansowane z podstawowego wsparcia pomostowego.
-
We wniosku kwalifikacyjnym podałam, że posiadam wkład własny w postaci środków pieniężnych w wysokości 7.000zł, natomiast w karcie usług doradcy biznesowego planowana wnioskowana kwota dotacji oraz kwota całej inwestycji wynoszą 40.000zł, za cześć E-posiadane własne zasoby finansowe otrzymałam 1 pkt. W jakiej wysokości w biznes planie ująć wkład własny, do czego należy się odnieść do wniosku czy karty usług doradcy biznesowego?
Pokaż odpowiedź
W dokumentach rekrutacyjnych w formularzu kwalifikacyjnym części II, punkcie 8 wpisała Pani kwotę 40 000 zł. Taką samą kwotę po rozmowie z Panią zawarł w karcie oceny doradca biznesowy. Jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, aby wnieść wkład własny w zaproponowanej przez Panią dodatkowej kwocie. Należy jednak pamiętać, że beneficjent będzie miał obowiązek rozliczenia się z zadeklarowanego przez siebie wkładu własnego.
-
Kiedy można odebrać od Was zaświadczenie o odbyciu szkolenia?
Pokaż odpowiedź
Zaświadczenie będzie można odebrać w chwili składania biznes planów. Dla osób które zdecydują się wysłać biznes plan kurierem lub pocztą i nie odbiorą osobiście certyfikatu ukończenia szkolenia, zostanie on przesłany pocztą za potwierdzeniem odbioru. W momencie składania biznes planu wymagane jest jedynie oświadczenie o odbyciu usługi szkoleniowo-doradczej.
-
Czy może zwiększyć mi się deklarowany wkład własny, gdyż we wniosku planowałam zakupić używane urządzenie a teraz doszłam do wniosku iż lepiej byłoby trochę dołożyć i zakupić to urządzenie nowe?
Pokaż odpowiedź
Można zwiększyć planowany wkład własny. Należy jednak pamiętać, że beneficjent będzie miał obowiązek rozliczenia się z zadeklarowanego przez siebie wkładu własnego.
-
Czy we wniosku w rubrykach, gdzie w opisie nie można użyć więcej niż 100 znaków to rzeczywiście będzie to skrupulatnie egzekwowane? Czy jest to liczba znaków tylko orientacyjna.
Pokaż odpowiedź
Należy przestrzegać maksymalnej ilości znaków.
-
W mojej sytuacji planuję przeprowadzenie prac porządkowych (wyrównywanie i zagospodarowanie terenu zielonego) na wiosnę 2011. Wykonanie tej pracy w okresie zimowym z racji warunków pogodowych jest niemożliwe. Jednocześnie wiem, że obowiązuje mnie 3-miesięczny okres rozliczenia się z dotacji. Jakie więc jest wyjście z takiej sytuacji? Dodam jeszcze, że koszty planowanych prac będą pokryte z wkładu własnego.
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulamin projektu beneficjent pomocy zobowiązany będzie w terminie 3 miesięcy od daty podpisania Umowy na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej ponieśc wydatki inwestycyjne. Wypełnienie wyżej wymienionego zapisu jest obligatoryjnym warunkiem dla osób podpisujących umową o jednorazową dotację inwestycyjną. Pragniemy przypomnieć, że regulamin projektu był dostępny w biurze fundacji „ATUT” oraz na stronie internetowej projektu od 30 lipca 2010 r. Tak więc każdy zainteresowany miał możliwość wcześniejszego zapoznania się z jego zapisami. Ponadto w dniu 27 sierpnia 2010 roku na stronie internetowej projektu www.dnb2.atut.org.pl została zamieszczona informacja o ostatecznym terminie rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. tym przypadku terminie nie późniejszym niż grudzień 2010 r.
-
Czy w ramach remontu zostaną uznane za kwalifikowane do dotacji: okno, drzwi, panele podłogowe, wykładziny, kabina prysznicowa, muszle klozetowe, umywalka ?
Pokaż odpowiedź
Jeśli wymienione elementy stanowią koszty remontu to kwalifikują się w ramach dotacji, jeśli spełniony jest warunek zawarty w regulaminie projektu § 10 ust.17 pkt c. Wydatki te należy odpowiednio uzasadnić w pozycji D-1.2 biznes planu. O tym czy zostaną uznane za kwalifikowalne (czyli niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej) decydować będzie ekspert oceniający Biznes plan.
-
Czy ŚRODKI OBROTOWE (w moim przypadku są to pieniądze - którymi będę musiał obracać - np na zapłatę podwykonawcom za wykonanie zlecenia) mogę wpisać do rozliczenia Z DOTACJI czy wyłącznie z WKŁADU WŁASNEGO?? Muszę mieć pieniądze w kasie w przypadku gyby np. Klient zażyczył sobie, żebym zamówił mu np tablicę reklamową z moim projektem w agencji reklamowej. Muszę mieć na to pieniądze w kasie, Czy te pieniądze mogą być z dotacji czy tylko i wyłącznie z wkładu własnego??
Pokaż odpowiedź
Nie.
-
Czy do biznes planu załączać ponownie dokumenty potwierdzające doświadczenie zawodowwe i kwalifikacje w przypadku, gdy dokumenty te były wcześniej dołączane do formularza zgłoszeniowego ? Czy w przypadku braku potrzeby ponownego załączania, przy wypisywaniu danego doświadczenia czy kwalifikacji wystarczy napisać: "załączono do formularza zgłoszeniowego" ?
Pokaż odpowiedź
Nie ma potrzeby ponownego załączania tych samych dokumentów. W takim przypadku proszę napisać w biznes planie, iż dokumentacja załączona została na etapie rekrutacji.
-
czy remont budynku może być rozłożony na dwa etapy ze względu na warunki atmosferyczne. Część robót byłaby wykonywana wewnątrz budynku - zima, a roboty na zewnątrz wczesną wiosną następnego roku. Czy w ramach remontu zostaną uznane za kwalifikowane do dotacji: okno, drzwi, panele podłogowe, wykładziny, prysznic, muszle klozetowe, umywalka ?
Pokaż odpowiedź
Decyzja o zakresie i terminach inwestycji należy do Beneficjeta. Jednak należy pamiętać, Beneficjent pomocy zobowiązany będzie w terminie 3 miesięcy od daty podpisania Umowy na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej ponieść wydatki inwestycyjne i z nich się rozliczyć. Koszty prac remontowych i budowlanych mogą zostać uznane za kwalifikowane jedynie wtedy gdy nie zostały wykonane system gospodarczym - max. do kwoty 4.000 zł (podstawą uznania wydatków, dotyczących nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali własnych – jest przedstawienie prawa własności do lokalu Beneficjenta. Wydatki należy uzasadnić i wtedy mogą zostać uznane za kwalifikowane.
-
Czy ujmować w bilansie sprzęt użyczony
Pokaż odpowiedź
Nie, ale należy przedstawić umowę użyczenia w załącznikach
-
Czy można podnieść wcześniej wnioskowaną kwotę dotacji (było 38tys jest 40tys)
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulaminem projektu Beneficjenci Pomocy mogą ubiegać się o następujące wsparcie finansowe tj. jednorazową dotację inwestycyjną na pokrycie wydatków inwestycyjnych związanych z rozpoczęciem działalności gospodarczej w wysokości maksymalnie do 40 000 PLN. Środki z jednorazowej dotacji inwestycyjnej mogą być przeznaczone na pokrycie w szczególności wydatków inwestycyjnych, uznanych za niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej i odpowiednio uzasadnionych.
-
Nieruchomość - jak ująć wartość nieruchomości wnoszonej do firmy? Tzn co w przypadku wydzielenie części nieruchomości na działalność, czy trzeba mieć udokumentowaną wnoszoną nieruchomość własną (garaż, część domu, mieszkanie, dom), co w przypadku umowy użyczenia?
Pokaż odpowiedź
Nieruchomość należy ująć w biznes planie w sekcji D-2. W przypadku umowy użyczenia: Zgodnie z art. 3.1. pkt. 15) ustawy o rachunkowości środki trwałe oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze zalicza się do aktywów trwałych jednej ze stron umowy, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 4 ustawy o rachunkowości. W umowie użyczenia nieruchomości należy zawrzeć jaka powierzchnia będzie wykorzystywana na działalność gospodarczą
-
Jak należy potraktować narzędzia które przeznaczamy na działalność? Czy ująć je w materiałach jako zapasy?
Pokaż odpowiedź
Nie
-
Wyposażenie - czy wyposażenie wrzucamy w środki trwałe?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wyposażenie to rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych. Jednakże kiedy ich okres użyteczności jest dłuższy niż 12 m-cy lub wartość przekracza 3.500 zł może zostać uznany za środek trwały.
-
Jestem uczestnikiem w państwa projekcie i mam pytanie związane z kupnem samochodu używanego dostawczego. Mój teść prowadzi firmę budowlaną, posiada w związku z tym 3 samochody dostawcze z którego jeden chce sprzedać. Czy ja mogłabym w ramach projektu odkupić od niego te auto, które jest mi niezbędne do prowadzenia mojej działalności i czy rzeczoznawcę każdy z nas indywidualnie musi sobie na własną rękę poszukać, czy po prostu jest on przyznany od państwa?
Pokaż odpowiedź
Tak, można zakupić samochód od teścia, a rzeczoznawcę należy zorganizować samemu.
-
Czy wydatki w ramach dotacji na środki obrotowe maksymalnie do kwoty 6000 zł należy szczegółowo opisać w oddzielnych rubrykach harmonogramu rzeczowo- finansowego?
Pokaż odpowiedź
Nie, należy jedynie rozpisać co wchodzi w skład danej pozycji.
-
Czy beneficjent pomocy wybiera sam rzeczoznawcę do wyceny używanego składnika majątku trwałego, którego wartość przekracza 1000 zł, czy będzie to rzeczoznawca określony przez Fundację ATUT?
Pokaż odpowiedź
Beneficjent pomocy sam wybiera rzeczoznawcę (osoba ta musi posiadać stosowne uprawnienia umożliwiające wykonywanie pracy).
-
Czy wkład własny w postaci gruntu czy też lokalu musi mieć określoną szacunkową wycenę rynkową określoną przez rzeczoznawcę, by ująć go w bilansie
Pokaż odpowiedź
Nie, wystarczy informacja szacunkowa
-
Czy mogę zmienić status na rynku pracy. Mój status na dzień składania dokumentów rekrutacyjnych oraz w chwili obecnej to osoba bezrobotna, teraz chciałabym opłacić pełną składkę KRUS. Czy to nie spowoduje, że zostanę wyłączona z projektu.
Pokaż odpowiedź
Zmiana statusu dopuszczalna jest po podpisaniu deklaracji uczestnictwa w Projekcie, która w przypadku większości osób została podpisana w pierwszym dniu szkolenia.
-
Planuję wykonać remont z kwoty dotacji 4000zł. Do biznes planu dołączę kosztorys, w którym zamieszczona będzie informacja o kwocie wykonanych usług oraz wartości materiałów. Czy istnieje możliwość, że po wykonaniu usługi otrzymam dwie faktury, jedną od firmy remontowej na wykonaną usługę a drugą od hurtowni budowlanej na materiały budowlane na założoną działalność gospodarczą?
Pokaż odpowiedź
Tak
-
W regulaminie na stronie 18 widnieje wykaz załączników niezbędnych do złożenia wraz z wnioskiem o dotację jednorazową. Czy druki oświadczeń zostaną umieszczone na stronie ? (mowa o punktach e do k)
Pokaż odpowiedź
Wzory oświadczeń zostaną zamieszczone na stronie internetowej projektu do dnia 22.10.2010r.
-
Czy w przypadku gdy zakup samochodu jest częściowo finansowany z dotacji jednorazowej (maksymalnie 30% kwoty dotacji) a częściowo finansowany ze środków własnych, czy pozycję tego zakupu umieszczać w obu punktach tj. 1 i 2 punktu "D-1 Opis planowanej inwestycji" z uwagą, iż pozostała wartość jest umieszczona w następnym punkcie ?
Pokaż odpowiedź
W części D.1.2 – ujęta będzie kwota finansowana z dotacji W części D.1.1 – pozostała część kwoty samochodu
-
Na moment składania wniosku o jednorazową dotację, oświadczenie o kwalifikowalności VAT wypełniamy jako osoby fizyczne nie prowadzące działalności, czyli że nie posiadamy statusu czynnego podatnika VAT i nie mamy możliwości odzyskania go, czy jako już powstająca firma, czyli w zależności od tego, czy planujemy być podatnikiem podatku VAT, czy tez nie?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulaminem projektu umowa na otrzymanie dotacji podpisywana jest z firmą, dlatego Beneficjenci składają oświadczenie o kwalifkowalności VAT jako przyszła firma, czyli określają czy mogą odzyskiwać vat czy nie.
-
W ilu egzemplarza trzeba będzie złożyć wniosek wraz z załącznikami ubiegając się o jednorazową dotację? Czy będzie potrzebna wersja elektroniczna wszystkich wymaganych dokumentów?
Pokaż odpowiedź
Wniosek należy złożyć w dwóch egzemplarzach bez wersji elektronicznej.
-
Chciałabym zamontować mały zestaw solarny na budynku mojego biura który miałby zastosowanie jako ekspozycja ,wiem że pomogłoby mi to w wejściu na rynek ze sprzedażą solarów. Gdzie mogę umieścić ten zakup aby skorzystać z dotacji?
Pokaż odpowiedź
Proponowane przez Panią rozwiązanie nie ma znamion ekspozycji bowiem zamierza Pani towar eksponowany wykorzystywać do celów własnych. Z definicji ekspozycji wynika, iż ma ona walor jedynie pokazowy (przykładem tego mogą być salony z terakotą gdzie buduje się jedynie ścianki pokazowe a nie układa terakotę w całym pomieszczeniu gdzie sprzedawane są kafelki). Czerpanie korzyści z towaru będącego w ekspozycji jest naszym zdaniem niedozwolone. Sam zakup zestawu solarnego nie budzi naszych wątpliwości, jednak w tym przypadku należałoby przygotować wystawę, która prezentowałaby jedynie rozwiązania techniczne bez możliwości przyjmowania korzyści ze strony właściciela. Jednak, aby wskazać kategorię do której należy zakwalifikować ten wydatek powinna Pani określić czas, na jaki planuje Pani wykorzystać zestaw solarny do ekspozycji. Definicja określenia środka trwałego znajduje się w Ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
-
We wniosku rekrutacyjnym w punkcie 9 wpisałem "drobny sprzęt budowlany o wartości około 2000zł" jest to sprzęt używany na który nie posiadam dowodu zakupu, czy powinienem po uzyskaniu dotacji dołączyć opinię rzeczoznawcy?
Pokaż odpowiedź
Nie, opinia rzeczoznawcy wymagana jest jedynie na sprzęt używany powyżej 1000 zł zakupiony ze środków dotacji.
-
Czy bilans otwarcia sporządzony na dzień rozpoczęcia działalności ma obejmować wkład własny i wnioskowaną kwotę dotacji czy powinien wynosić zero?
Pokaż odpowiedź
Bilans otwarcia należy przygotować zgodnie z ustawą o rachunkowości. Kwotę dotacji należy umieścić w pasywach w części A.I – kapitał podstawowy. Prosimy o zapoznanie się z przykładowym bilansem otwarcia zamieszczonym w dziale aktualności.
-
Czy możliwe jest uzyskanie informacji o zmianach zawartych w formularzu kwalifikacyjnym przez doradcę biznesowego w czasie spotkań rekrutacyjnych? Jeśli tak to w jaki sposób? Czy drogą telefoniczną, e-mailową itd.
Pokaż odpowiedź
Tak, istnieje możliwość wglądu w karty oceny doradcy biznesowego, jednak wymaga to zwrócenia się w formie pisemnej do Fundacji ATUT o wydanie kserokopii kart oceny doradcy biznesowego.
-
Czy w biznes planie w rubryce D-2.3 można umieścić materiały, którymi dysponuje się i które można wykorzystać w ramach realizacji oferowanych usług ?
Pokaż odpowiedź
Nie, sekcja D-2.3 dotyczy posiadanych maszyn i urządzeń.
-
Jak należy rozliczyć dotację w kwestii w przychodów oraz kosztów?. Czy kwota otrzymanej dotacji jest dla mnie przychodem? Czy wydatki za pieniądze otrzymane z dotacji stanowią mój koszt?
Pokaż odpowiedź
Z uwagi na różne wyjaśnienia organów skarbowych tego zagadnienia z pytaniem proszę zwrócić się do właściwego Urzędu Skarbowego z prośbą o interpretację.
-
Czy środki własne należy wydatkować zgodnie z harmonogramem tj. w miesiącach styczeń - marzec 2011?
Pokaż odpowiedź
Środki z wkładu własnego jak i z dotacji należy wydatkować w terminie 3 miesięcy od dnia podpisania umowy na otrzymanie dotacji.
-
W jakim konkretnym terminie potrzebni są żyranci?
Pokaż odpowiedź
W dniu podpisania umowy na otrzymanie dotacji (grudzień 2010r.).
-
Czy na zakup samochodu potrzebna jest faktura czy może być to umowa kupna-sprzedaży?
Pokaż odpowiedź
Zarówno faktura jak i umowa kupna sprzedaży są dokumentami potwierdzającymi zakup samochodu. Jednak w obu przypadkach nie można nabyć środka transportu od członków najbliższej rodziny (współmałżonek, rodzeństwo, dzieci, rodzice).
-
Czy w przypadku, gdy wartość samochodu przekracza 30% wartości dofinansowania to można pozostałą kwotę uznać za wkład środków własnych?
Pokaż odpowiedź
Tak
-
W punkcie A-2.8 biznes planu znajduje się tabela opisująca przebieg pracy zawodowej. W rubryce "Opis" jest określone "nie więcej niż 100 znaków". Czy możliwe jest przekroczenie tej wartości, gdyż w niektórych przypadkach nie ma możliwości w takim skrócie bez stosownych wyjaśnień umieścić pełen opis pełnionych funkcji i zakresu obowiązków?
Pokaż odpowiedź
Nie.
-
Czy możliwe są przesunięcia w harmonogramie rzeczowo - finansowym zamieszczonym w biznesplanie?
Pokaż odpowiedź
Tak. Zmiany te dotyczą jedynie rodzaju kosztów wymienionych w punkcie D.1-2 biznes planu i harmonogramu do wysokości nie przekraczającej 15%. Zmiany te wymagają jedynie poinformowania Fundacji oraz przedstawienia zaktualizowanego harmonogramu rzeczowo-finansowego. W przypadku przesunięć przekraczających 15% rodzaju wydatku wymienionego w punkcie D.1-2 biznes planu i harmonogramu wymagana jest akceptacja Fundacji ATUT. Dopuszczalne jest dwukrotne wnioskowanie o tego rodzaju zmiany, wraz z odpowiednim uzasadnieniem. Zaakceptowane zmiany wymagają każdorazowo aneksu do umowy.
-
Czy koszty związane ze wzorcowaniem przyrządów pomiarowych, prenumeratą, zakup norm, i książek, uzyskaniem licencji w danej dziedzinie, koszty związane z przynależnością do wymaganych instytucji mogą być pokryte z dotacji jednorazowa czy kwalifikują się pod wsparcie pomostowe?
Pokaż odpowiedź
Nie. Katalog kosztów w ramach wsparcia pomostowego będzie określony w „Szczegółowych zasadach przyznawania wsparcia pomostowego”.
-
Czy środki własne zadeklarowane podczas składania wniosku i oraz rozmowy z Doradcą Biznesowym mogą być wykorzystane na utworzenie strony www na podstawie umowy o dzieło.
Pokaż odpowiedź
Tak, pod warunkiem, że osoba taka posiada kwalifikacje do tego do wykonywania takiej pracy i przedstawi je w swoim cv, które będzie załącznikiem do umowy o dzieło.
-
Czy określana szacunkowa wartość maszyn i urządzeń w punkcie D-2.3 biznes planu musi być poparta wyceną rzeczoznawcy?
Pokaż odpowiedź
Nie.
-
Na ile rodzaj wydatków zadeklarowanych na etapie rekrutacji może zmienić się w biznesplanie?
Pokaż odpowiedź
Rodzaje wydatków nie powinny odbiegać od zadeklarowanych na etapie rekrutacji, jednak w uzasadnionych przypadkach (np. z uwagi na chęć zakupu urządzenia o wyższych parametrach) mogą one ulec zmianie. W każdym przypadku zmiany należy uzasadnić w biznes planie.
-
Czy osoba, która nie ma jeszcze prawa jazdy, ale jest w trakcie wyrabiania może starać się o dofinansowanie na zakup samochodu?
Pokaż odpowiedź
Tak, ale do czasu oceny wniosku powinna przedstawić prawo jazdy. W innym przypadku zakup ten zostanie uznany za niekwalifkowalny.
-
Czy deklarowany w trakcie rekrutacji podczas rozmowy z doradcą biznesowym wkład własny będzie podlegał weryfikacji?
Pokaż odpowiedź
W związku z tym, iż deklarowany wkład własny był punktowany dodatkowo w trakcie procesu rekrutacji, kwota wkładu własnego powinna się znaleźć się w biznes planie w pozycji D-1.1 oraz harmonogramie rzeczowo-finansowym. Wydatki te będą podlegały rozliczeniu.
-
Na jaki dzień ma być sporządzony bilans dołączony do biznes planu?
Pokaż odpowiedź
Bilans ma być sporządzony na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej.
-
Kiedy można już zakładać działalność gospodarczą, tak aby nie zostać wykluczonym z projektu i aby było to jak najszybciej? Działalność będzie zakładana w formie spółki z o.o.
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z § 9 ust. 4 regulaminu projektu „O jednorazowa dotację inwestycyjną na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz o wsparcie pomostowe ma prawo ubiegać się każdy Beneficjent pomocy, który rozpocznie działalność gospodarczą w trakcie realizacji projektu (jednak nie wcześniej niż po zakończeniu usługi szkoleniowo-doradczej). Beneficjent zaleca aby BP zakładali firmę po uzyskaniu informacji i pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o dotacje i przyznaniu dotacji inwestycyjnej”
-
co oznacza zwrot: "system gospodarczy",
Pokaż odpowiedź
Remont wykonany systemem gospodarczym oznacza, że jest wykonany we własnym zakresie a nie przez firmy remontowe.
-
Jeśli będę mieć umowę użyczenia od oddającego mi lokal jako przedmiot użyczenia, i jeśli w niej zawrę paragraf o przeprowadzeniu remontu na potrzeby działalności, to czy wyznaczoną kwotę na ten rem
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z zapisami regulaminu projektu musi być to lokal własny.
-
Czy w ramach projektu można zakupić materiały budowlane do remontu a remont wykonać samemu?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulaminem projektu § 10 ust. 17 pkt c. koszty prac remontowych i budowlanych mogą zostać uznane za kwalifikowane jedynie wtedy gdy nie zostały wykonane system gospodarczym - max. do kwoty 4.000 zł (podstawą uznania wydatków, dotyczących nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali własnych – jest przedstawienie prawa własności do lokalu Beneficjenta. Koszt zostanie uznany za kwalifikowalny, gdy zostanie przedstawiona odpowiednia dokumentacja potwierdzająca własność lokalu oraz kosztorys inwestorski na etapie składania wniosku o dotacje i biznes planu),
-
Czy jest możliwość sfinansowania z projektu utworzenia strony www?
Pokaż odpowiedź
Strona internetowa nie może być sfinansowana ze środków dotacji inwestycyjnej, ale może być sfinansowana w ramach podstawowego wsparcia pomostowego.
-
Gdy stosunek pracy ustał w wyniku rozwiązania z upływem czasu na który była zawarta art.30 §1pkt.4 KP jest traktowane jako rozwiązanie umowy z winy pracodawcy
Pokaż odpowiedź
W tym przypadku nie będzie to traktowane jako zwolnienie z pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy
-
Osoba zarejestrowana w Urzędzie pracy jako poszukująca pracy i zarazem długotrwale bezrobotna jaki ma mieć status we wniosku kwalifikacyjnym czy jako osoba bezrobotna czy osoba nieaktywna zawodowo
Pokaż odpowiedź
Osoba zarejestrowana w Powiatowym Urzędzie Pracy jako poszukująca pracy nie spełnia kryterium osoby bezrobotnej. Z opisu wynik, iż spełni kryterium osoby nieaktywnej zawodowo.
-
Jakie są kryteria oceny zaangażowania środków własnych w projekcie "Drogowskaz na biznes 2"?
Pokaż odpowiedź
Doradca biznesowy podczas rozmowy kwalifikacyjnej może przyznać do 8 punktów. Liczba przyznanych punktów będzie tym większa im wyższy poziom zaangażowanych środków.
-
Chciałbym się dowiedzieć czy w polu zasoby materialne mogę wpisać lokal, który będzie użyczany w domu rodziców??
Pokaż odpowiedź
Można wpisać, jeżeli będzie użytkowany na cele działalności gospodarczej.
-
W części INFORMACJE DOT. PLANOWANEJ DZIAŁALNOŚCI GOSP., pkt. 6 gdzie należy wpisać np. zakup stołów , krzeseł niezbędnych do wyposażenia Sali? Od jakiej wartości należy je traktować jako środek trwał
Pokaż odpowiedź
Zakup stołów, krzeseł należy umieścić w rubryce inne. Środek trwały należy rozumieć zgodnie z definicją zawartą w ustawie o rachunkowości.
-
W formularzu w informacjach dot. osoby pracującej należy zaznaczyć ile lat pracuję u pracodawcy i jest podział do 1 roku i 2 do 5 lat, a gdzie mają się wpisać Ci którzy pracują u pracodawcy 14 miesięc
Pokaż odpowiedź
Proszę zaznaczyć rubrykę 2 i dopisać ze dotyczy to okresu 14 miesięcy.
-
Czy oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej lub oświadczenie o osobie zamieszkującej tereny wiejskie muszą być potwierdzone w stosownych urzędach? Jeśli robię ksero świadectwa pracy czy wystarczy mó
Pokaż odpowiedź
Aby potwierdzić status osoby bezrobotnej należy przedstawić zaświadczenie z powiatowego urzędu pracy. W przypadku zamieszkiwania na obszarach wiejskich należy przedstawić oświadczenie – załącznik nr 10 Kopie załączonych dokumentów winny być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Kandydata poprzez opatrzenie każdej strony kopii dokumentów klauzulą „Za zgodność z oryginałem", aktualną datą oraz własnoręcznym podpisem Kandydata lub opatrzone na pierwszej stronie napisem „Za zgodność z oryginałem od strony ...do strony...", z aktualną datą oraz własnoręcznym podpisem Kandydata.
-
Czy lokal może być wynajmowany, wydzierżawiany czy musi być moją własnością?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulaminem projektu § 10 ust. 17 pkt c. koszty prac remontowych i budowlanych mogą zostać uznane za kwalifikowane jedynie wtedy gdy nie zostały wykonane system gospodarczym - max. do kwoty 4.000 zł (podstawą uznania wydatków, dotyczących nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali własnych – jest przedstawienie prawa własności do lokalu Beneficjenta. Koszt zostanie uznany za kwalifikowalny, gdy zostanie przedstawiona odpowiednia dokumentacja potwierdzająca własność lokalu oraz kosztorys inwestorski na etapie składania wniosku o dotacje i biznes planu),
-
Czy mogę zaplanować wybudowanie budynku na lokal a czynności z tym związane tzn. pozwolenia na budowę itp. rozpocząć dopiero po otrzymaniu decyzji o przyznaniu pomocy?
Pokaż odpowiedź
Każdy Beneficjent Ostateczny, któremu zostanie przyznane dofinansowanie zobowiązany będzie do rozliczenia się z otrzymanego wsparcia w ciągu 3 miesięcy i trzeba mieć to na uwadze. Brak pozwoleń na etapie składania biznes planu (orientacyjnie przełom października i listopada) może mieć wpływ na pozytywną ocenę biznes planu przez Komisje Oceny Wniosków.
-
Planuję otworzyć sklep detaliczny ale na razie nie mam konkretnego lokalu i w związku z tym czy muszę podawać konkretną lokalizację czy wystarczy tylko orientacyjną?
Pokaż odpowiedź
Jeśli Kandydat nie wie gdzie zostanie zarejestrowana działalność proszę przynajmniej określić miasto i orientacyjna lokalizację.
-
Czy wniosek musi być złożony osobiście przez osobę, która stara się o dofinansowanie czy może być złożony przez osobę upoważnioną?
Pokaż odpowiedź
Komplet własnoręcznie podpisanych dokumentów wymienionych w § 6 pkt. 1 regulaminu projektu należy złożyć osobiście przez Kandydata bądź kurierem
-
Czy we wniosku nr 1, w punkcie 4 Okres zatrudnienia u pracodawcy informacja dotyczy: czasu jaki już przepracowałem u obecnego pracodawcy, czy czasu na jaki mam zawartą umowę o pracę z pracodawcą?
Pokaż odpowiedź
W tym punkcie należy wpisać okres zatrudnienia do dnia złożenia wniosku u aktualnego pracodawcy.
-
Czy we wniosku nr 1, punkt 4 (Planowane miejsce uruchomienia działalności miejscowość) wystarczy wpisać miasto czy pełen adres pod którym zarejestrowana będzie działalność?
Pokaż odpowiedź
Jeśli ma Pan już sprecyzowane w jakim miejscu będzie Pan prowadził działalność proszę wpisać te dane, natomiast jeśli na te chwilę Pan nie wie gdzie zostanie zarejestrowana działalność proszę przynajmniej określić miasto.
-
Dlaczego we wniosku nr 1 w punkcie 3 nie ma możliwości przedstawienia swojej sytuacji zawodowej w przypadku jeśli jest się zatrudniony na czas określony?
Pokaż odpowiedź
Jeśli jest Pan zatrudniony to spełnia Pan kryterium osoby pracującej na dzień składania dokumentów kwalifikacyjnych i tę opcję należy zaznaczyć.
-
Drugie pytanie dotyczy moich umów, świadectw, opini od pracowadcy, które są w języku czeskim. Wystarczy, gdy będą przeze mnie podpisane zgodnie z Waszymi wytycznymi, bez tłumaczenia?
Pokaż odpowiedź
Dokumenty powinny być przetłumaczone przez osobę do tego upoważnioną, a jedynie skserowane i podpisane za zgodność z oryginałem przez Panią.
-
Pracuję na podstawie umowy o pracę (w Republice Czeskiej). W chwili obecnej znajduję się na wypowiedzeniu (z winy pracodawcy). Czy w rozumieniu Państwa regulaminu będą za to dodatkowe punkty?
Pokaż odpowiedź
Tak, istnieje możliwość uzyskania dodatkowych punktów, jednak należy przedstawić dokumenty potwierdzające Pani sytuację w języku polskim.
-
Mam pomysł, gotowy biznesplan i kosztorys małej firmy którą chciałbym założyć. Czy jest to nadal aktualne? Jak ma wyglądać wniosek? Kiedy odbędą się szkolenia? Jaka jest szansa na dofinansowanie?
Pokaż odpowiedź
Wszystkie informacje na temat realizacji projektu znajdują się w regulaminie projektu. Dokumnty rekrutacyjne są do pobranie ze strony internetowej projektu lub Biurze Projektu lub Powiatowym ośrodku konsultacyjnym. Szczegóły rekrutacji znajdują się w regulaminie projektu. Komplet własnoręcznie podpisanych dokumentów wymienionych w § 6 pkt. 1 należy złożyć osobiście przez Kandydata bądź kurierem w: Biurze Projektu w siedzibie Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości „ATUT”, ul. Kościuszki 2 /budynek Przychodni, II piętro, pokój 203/ 14-100 Ostróda. W terminie od 16 sierpnia 2010 do 24 sierpnia 2010 r. w godzinach: 16.08-18.08.2010 w godz. 10.00 do 17.00 19-20.08.2010; 23-24.08.2010 w godz. 9.00-14.00 Rekrutacja prowadzona będzie do osiągnięcia 2 krotności liczby miejsc przewidzianych w projekcie z uwzględnieniem podziału na 3 grupy odbiorców w następujących ilościach: a) osoby bezrobotne – 96 osób (58 kobiet, 38 mężczyzn) b) osoby nieaktywne zawodowo – 64 osób (38 kobiet i 26 mężczyzn) c) osoby pracujące – osoby pracujące – 40 osób (24 kobiet i 16 mężczyzn) Beneficjent zastrzega sobie prawo zamknięcia naboru w przypadku osiągnięcia wymaganych limitów zgłoszeń w każdej kategorii wymienionych w § 7 ust. 4 pkt. a, b, c. Informacja o wcześniejszym zamknięciu naboru zostanie zamieszczona na stronie internetowej projektu www.dnb2.atut.org.pl oraz w Biurze Projektu
-
Jeśli chcę przeznaczyć część dotacji na remont np. wymiana okien w pomieszczeniu gdzie prowadzona jest działalność, to jaką formę ma mieć kosztorys inwestorski?
Pokaż odpowiedź
Kosztorys powinien być przygotowany przez firmę wykonującą remont.
-
Czy usługi sprzątania, gdzie samochód jest również niezbędnym narzędziem do prowadzenia działalności mogą być zwolnione z limitu 30% na środek transportu?
Pokaż odpowiedź
W przypadku takiej działalności gospodarczej środek transportu nie jest jedynym i głównym narzędziem prowadzenia działalności w związku z tym limit procentowy na środek transportu obowiązuje.
-
Zastanawiam się jak wypełnić pole „Planowany termin rozpoczęcie działalności”, który jest zależny od pozytywnej decyzji w sprawie wniosku.
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z harmonogramem projektu wszystkie osoby, które otrzymają dotację zobowiązane będą do założenia firmy w nieprzekraczalnym terminie wyznaczonym przez Fundację ATUT tj. najpóźniej w grudniu 2010r.
-
Mam pytanie odnośnie formularza dotyczącego osoby bezrobotnej i nieaktywnej zawodowo. Zaznaczyłem punkt 1 i nie wiem co mam uzupełnić w punkcie 2, gdyż nie zaliczam się do grupy nieaktywnych zawodowo
Pokaż odpowiedź
W przypadku osoby bezrobotnej w tej rubryce proszę wpisać – nie dotyczy
-
Mam 27 lat, odbyłam staż w Sądzie Rejonowym i Urzędzie Wojewódzkim, od dwóch tygodni jestem osobą bezrobotną bez prawa do zasiłku. Do jakiej grupy byłabym zakwalifikowana?
Pokaż odpowiedź
Spełnia Pani kryterium osoby bezrobotnej poprzez zarejestrowanie w powiatowym urzędzie pracy jednak musi się Pani jeszcze wpisywać do jednej z poniżej przedstawionych kategorii: Jednocześnie należąca do co najmniej jednej z kategorii – weryfikacja kryterium na dzień składania wniosku rekrutacyjnego: a) w wieku 18-24 lata, b) długotrwale bezrobotna c) niepełnosprawna d) z terenów wiejskich e) w wieku 50-64 lata, f) zwolnione z pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy w okresie 1 roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku kwalifkacyjnego Więcej informacji w regulaminie projektu.
-
Jeżeli nie mam prawa własności lokalu w którym chcę otworzyć działalność, a będę go wynajmować to nie mogę skorzystać że środków jakie są przyznawane na prace budowlane?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulaminem projektu § 10 ust. 17 pkt c. koszty prac remontowych i budowlanych mogą zostać uznane za kwalifikowane jedynie wtedy gdy nie zostały wykonane system gospodarczym - max. do kwoty 4.000 zł (podstawą uznania wydatków, dotyczących nabycia robót i materiałów budowlanych związanych z budową, rozbudową lub remontem obiektów budowlanych, budowli i lokali własnych – jest przedstawienie prawa własności do lokalu Beneficjenta. Koszt zostanie uznany za kwalifikowalny, gdy zostanie przedstawiona odpowiednia dokumentacja potwierdzająca własność lokalu oraz kosztorys inwestorski na etapie składania wniosku o dotacje i biznes planu),
-
Od dnia 15.05.2009 do 15.09.2009 byłam zarejestrowana jako osoba bezrobotna. Następnie uczestniczyłam w szkoleniu organizowanym przez inny podmiot niż Urząd Pracy. Ponownie status osoby bezrobotnej uz
Pokaż odpowiedź
Z opisu wynika, iż była Pani zarejestrowana w urzędzie pracy łącznie przez okres 9 miesięcy 16 dni na dzień 16 sierpnia, czyli nie spełnia kryterium osoby długotrwale bezrobotnej.
-
Czy jeśli nie jestem zarejestrowana w urzędzie pracy i utrzymuje się z wynajmu własnej nieruchomości to należę do grupy nieaktywnych zawodowo czy pracujących?
Pokaż odpowiedź
Zgodnie z regulaminem projektu osoba nieaktywna zawodowo to Osoba nieaktywna zawodowo - oznacza osobę pozostającą bez zatrudnienia, która jednocześnie nie zalicza się do kategorii osób bezrobotnych. Jednocześnie należąca do co najmniej jednej z kategorii weryfikacja kryterium na dzień składania wniosku rekrutacyjnego: a) w wieku 18-24 lata, b) niepełnosprawna c) z terenów wiejskich d) w wieku 50-64 lata e) zwolnione z pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy w okresie 1 roku poprzedzającego dzień złożenia wniosku kwalifkacyjnego Zgodnie z oświadczeniem – załącznik nr 3 osoba nieaktywna zawodowo nie pozostaje w rejestrze bezrobotnych w powiatowym urzędzie pracy oraz nie wykonuję żadnej pracy zarobkowej.